i dag i dagbladet

Glad. Josephine Jansson hade ingen bedövning när hennes dotter  förlöstes med kejsarsnitt. Efter ett och ett halvt åt har nu  länssjukhuset anmält det inträffade enligt Lex ­Maria. ”Gud så glad jag  blir – nu behöver förhoppningsvis ingen annan råka ut för det här”,  säger Josephine. Foto: arkiv/ ana osap

Glad. Josephine Jansson hade ingen bedövning när hennes dotter förlöstes med kejsarsnitt. Efter ett och ett halvt åt har nu länssjukhuset anmält det inträffade enligt Lex ­Maria. ”Gud så glad jag blir – nu behöver förhoppningsvis ingen annan råka ut för det här”, säger Josephine. Foto: arkiv/ ana osap

Foto:
Ana Osap

Sjukhuset medger fel vid kejsarsnitt Josephine förlöstes utan bedövning • ”Jag har fått upprättelse”

25-åriga Josephine Jansson från Sundsvall födde dottern Amanda med kejsarsnitt utan bedövning.
Efter ett och ett halvt år har nu länssjukhuset gjort en Lex Maria-anmälan.
– Vad glad jag blir. Det känns som jag fått upprättelse, säger Josephine.

Relaterat

Se också

Länkar
Kejsarsnitt utan medicinska skäl ökar

Natten mot den 4 oktober 2008 åkte Josephine och hennes sambo Robert Matsson in till förlossningen. Värkarna drog ut på tiden, och nära ett dygn ­senare beslutade läkaren att Josephine skulle förlösas med kejsarsnitt. Hon hade då fått feber och barnets puls hade ökat.

Josephine hade redan fått ryggbedövning och inför snittet lade läkaren mer bedövning. Någon strök något mot Josephines mage och frågade hur kallt det kändes.

– Jag kände ju att det var kallt, men visste inte vad jag skulle svara, har Josephine tidigare berättat för Dagbladet.

Redan när läkaren lade första snittet kände Josephine att något var fel.

– Det var som om någon rev mig hårt i magen. Jag sade att det gjorde ont, men blev tillsagd att ligga still.

Ju djupare skalpellen kom desto ondare gjorde det, och till slut skrek Josephine rakt ut.


Sövdes senare

Eftersom barnet hotades av ­syrebrist valde operatören att fortsätta ingreppet. Hon ökade takten och så snart barnet var uttaget sövdes Josephine innan operationen avslutades.

Hon mådde mycket dåligt ­efter det inträffade och upplevde att ingen ville prata om det som hänt – varken anhöriga och vänner eller vårdpersonal.

För några månader sedan läste Josephine att två andra kvinnor på olika ställen i Sverige genomgått kejsarsnitt utan bedövning.

Hon valde då att göra en anmälan till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och berättade också i media om vad som hänt.

– Min avsikt var inte att hänga ut vården – jag vill bara att ingen annan ska behöva gå igenom det här, säger Josephine.

Nu har händelsen utretts av chefsläkare Lars Berglund vid länssjukhuset, som valt att göra en Lex Maria-anmälan till socialstyrelsen.

Han anser att det är uppenbart att Josephine inte fått tillräckligt med bedövning inför ingreppet, och pekar dessutom på brister i vårdens omhändertagande efter den traumatiska händelsen.


Ska utveckla rutiner

Han föreslår nu att anestesikliniken ska förbättra anestesijournalerna, att man ska kvalitetssäkra metoder för att kontrollera att bedövningen är tillräcklig och att man ska utveckla rutiner för uppföljning av patienter efter komplikationer i samband med anestesi.

– Vad glad jag blir – det känns verkligen som jag fått upprättelse. Och med nya rutiner behöver förhoppningsvis aldrig något liknande inträffa igen, säger Josephine.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0