den nya trenden

soptunnan vacker

Våren är här och det är dags att göra fint i trädgården. En av de hetaste trenderna är klädsel för soptunnan.
– Folk från hela landet frågar efter den, säger Maria Ilves Ljungberg, som driver Trivasute.se.

Att klä soptunnan är ett enkelt sätt att gömma undan det som man kanske tycker är fulast av allt på sin tomt. Maria Ilves Ljungberg driver även en vanlig trädgårdsbutik, som ligger i Mölndal.

– Folk som jag pratar med i min butik tycker att soptunneklädsel är en väldigt käck grej. Men den handlas mest på nätet, säger hon.

Trädgårdsbutiken på nätet är väletablerad och har kunder från hela landet.

– De som beställer från mig letar aktivt efter något de vill ha på nätet, som till exempel klädsel för soptunnan. Och då hittar de, som vill köpa, till mig. De kommer från Stockholm, Lappland, ja hela landet. Jag har till och med kunder i Norge.

Har du tips på fler kul grejer?

– Trädgårdstomtar är väldigt älskade av många. Antingen tycker man om dem eller så inte, smaken är som baken. Men jag tycker att de är jättesöta.

Ännu mer tycker Maria Ilves Ljungberg om figurer i gjutplast, som föreställer djur. Själv har hon en sådan sköldpadda i sin trädgård.

– Vanligt är annars att de som har en hund gärna vill ha en hund i trädgården, och de som har katt vill ha katt.

Listar hetaste trenderna

Maria Ljungberg listar några av de andra heta trenderna just nu (utan rangordning):

”Wheelie bin”.

– Är en mindre och billigare soptunneklädsel med bland annat bilder på blommor, fåglar eller andra motiv, som även kan användas på andra ställen. Till exempel fönster, kylskåp eller husvagnen.

Trädgårdsflagga.

– Amerikanerna har ofta en sådan flagga på sin brevlåda som ser ut som ett rör, vi är sämre på det men det kommer mer och mer. På ställningen kan man sätta upp en flagga som passar för tillfället, till exempel, en flagga, tomtar till jul eller ”happy birthday” när någon i huset fyller år.

Eldkorgar.

– De är populära 40- eller 50-årspresenter.

Gårdspump.

– Att installera en ny kostar runt femtusen kronor. Då kan man pumpa upp vatten när man vill. Många vet inte vart de ska vända sig när gamla pumpen går sönder.

– Ofta är det så att man har en gammal pump som inte fungerar. Då är det bara att beställa packningssatser, som ofta är det som blir slitet, från mig.

Vindflöjlar.

– Gediget hantverk från en smedja i Dalarna. En vindflöjel kan berätta om huset och ägaren, samtidigt som den är en vindriktningsvisare.

Berätta fördelarna med att beställa på nätet.

– Vi når alla i hela Sverige och transporterna med Posten är säkra. Det tar bara två till fem dagar att få sakerna.

Hur betalar man?

– Antingen med säker kortbetalning eller mot faktura, då får man 14 dagar till på sig att betala.

 

 

 

 

 

jag tycker facktiskt att de är ganska snygga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0