högs upp på min löske lista

Lars Wallin på sin kreation. Säng och sängkläder från Carpe Diem.

Kollektionen består av en säng och en sänggavel men även attribut runtomkring som sängkläder, sovplagg, pläd och morgonrockar.
Inspirationen har Lars Wallin hämtat från olika hotellsängar världen över där bäddningen ofta är generös och extravagant med många kuddar.
– Jag beundrar det kreativa sätt på vilket lyx- och designhotell presenterar sina sängar. Massor av textilier gör att sängen ser inbjudande ut, säger Lars Wallin.

Sängkläderna går i tre olika stilar från lite stramare "maskulint" grafiskt mönster i "Milano" till hippiechic romantik i Melrose.
– Det var medvetet att välja tre ganska olika stilar. Precis som man är vill man byta stil ibland.
Alla tyger är av egyptisk, ekologisk bomull.

Vilken var den största utmaningen jämfört med att designa mode?
– Det var att få till själva sängstommen. Jag ville att den skulle få ett nätt intryck samtidigt som den skulle få en "soffkänsla". Man ska kunna sitta i sängen och läsa, äta och arbeta, säger Lars Wallin.
Lösningen blev att sätta en spegellist nertill så att man får en känsla av att sängen svävar.
Sängbotten och madrasser är i Carpe Diems modell "Sandö", klädd i sammet och satin. Den har en specialdesignad gavel med två stora kuddar och infällda lådor som fungerar som sängbord. Den fristående bakgrundsväggen är som ett konstverk i sig, där man kan välja mellan sex olika modemotiv.
– Någonstans måste jag ju få in min bakgrund som modeskapare, säger Lars Wallin.
Men smakar det så kostar det, runt 100 000 får man punga ut med om man vill ha Lars Wallins haut couture-säng. De lyxiga bäddseten kan man dock få med sig hem från affären för runt tusenlappen.





villll haaaaaaaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0