i dag i aftonbladet 2010 16 februrari

Vågar inte skaffa fler barn Josephine Jansson och sambon Rob
Vågar inte skaffa fler barn Josephine Jansson och sambon Robert Matsson kommer inte att utöka familjen ytterligare. Efter dottern Amandas smärtsamma ankomst är Josephine livrädd för att behöva gå igenom en förlossning igen.
Foto: MARIA EILERTSEN

Hon skars upp – utan bedövning

Blogga om artikeln

Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:

För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.

Kejsarsnittet gick fel: Det gjorde så fruktansvärt ont

Josephine Jansson, 24, födde barn med akut kejsarsnitt – utan att bedövningen tog.

Smärtan när läkaren skar upp hennes mage var obeskrivlig:

– Jag skrek bara rakt ut.

Josephine Jansson i Sundsvall är den andra kvinnan på kort tid som berättar samma sak:

Hur hon har tvingats föda med kejsarsnitt utan att bedövningen fungerade.

– Det ska inte behöva hände fler, säger Josephine.

Natten till den 3 oktober 2008 gick vattnet och hon och sambon Robert Matsson, 31, åkte in till Sundsvalls sjukhus. 44 timmar senare hade fortfarande ingenting hänt. Josephine hade bara öppnat sig tre, fyra centimeter och febern hade börjat stiga.

Klockan 21.55 den 4 oktober beslutade läkaren om akut kejsarsnitt.

Hade snittats förut

Åtta år tidigare hade Josephine fött sitt första barn, sonen Oliver, med planerat kejsarsnitt. Nu var hon varken rädd eller orolig – hon längtade bara efter att få hålla sin lilla dotter i famnen.

Narkosläkaren la en ryggmärgsbedövning.

En stund senare drog förlossningsläkaren en tuss över Josephines mage och frågade hur kallt det kändes.

– Kallt, svarade jag, jag visste inte riktigt vad jag skulle svara.

Vid förra kejsarsnittet hade hon själv fått klämma och känna på magen – för att förvissa sig om att bedövningen tagit.

– Men den här gången var det ingen som klämde eller någonting, säger Josephine.

När läkaren la första snittet kände Josephine omedelbart att något var fel.

– Det gjorde så fruktansvärt ont. Det kändes som om jag befann mig utanför min kropp.

Hon vred och krängde på britsen, pulsen gick upp och Robert, som var med i rummet, såg i hennes ögon hur ont hon hade.

– De sa åt mig att ligga stilla, då skrek jag bara rakt ut: Men det gör ju ont!

Då var lilla Amanda redan på väg ut och det var för sent att ge narkos. Först när förlossningen var klar sövdes Josephine ned.

”Det är oacceptabelt”

Nu har hon anmält händelsen till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN – precis som den kvinna i Lund som i somras gick igenom samma sak.

– Det är oacceptabelt att något sådant här inträffar, säger Kenneth Challis, verksamhetschef på kvinnokliniken på Sundsvalls sjukhus, till Sundsvalls tidning.

Trots det har sjukhuset inte gjort någon Lex Maria-anmälan.

Och för Josephine är det inte längre aktuellt att skaffa fler barn, något hon egentligen ville:

– Nej, tyvärr. Jag är livrädd. Det här vill jag inte gå igenom igen.

Kerstin Nilsson
AdTech Ad

Kommentarer
Postat av: anneli

hej josefin!! såg erat inslag på mitt nytt häromdagen!! vet inte vad jag ska säga mer än fy fan för läkarna!!! sådär ska de verkligen INTE gå till!! min "plast" mamma va me om samma sak, dom skar henne i magen o hon skrek oxå, men på henne hann dom ju iaf lägga mer bedövning men hon kände ju mer än man ska... helt sjukt att läkarna får fortsätta med det dom gör!! och jag förstår dig oxå att du inte vill skaffa fler barn! kan inte ens tänka mig den smärtan du fått utså:( huga! jag önskar er allt gott och jag hoppas ni en dag kan gå vidare och inte tänka på denna hemska smärta! ta hand om er! kram

2010-02-16 @ 16:56:07
URL: http://annelajzan.bloggplatsen.se
Postat av: Hanna U

Hej Josephine!



Vad kul att du hittade till min blogg.

Jag kan inte nog uttrycka hur ledsen jag är över det du fick utstå.

Detta som skulle vara den bästa dagen i ert liv blev väl allt annat än just det.



Jag förstår fullständigt din rädsla för att skaffa flera barn och kanske till och med avsaknad av tillit till vården.

Du är stark som ens klarar av att prata om detta hemska.



Ta hand om er :)

kram//Hanna

2010-02-16 @ 21:55:10
URL: http://hannauutelasvitahem.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0